الليثي: كل المسئولين بيفضحوا اسرار الدولة للقطاع الخاص

استنكر الإعلامي عمرو الليثي، قيام المسئولون الذين ينهون خدمتهم في أجهزة الدولة بالحديث عن المشاريع والقوانين التي كانوا يعملون عليها إبّان فترة عملهم لدى الدولة، مما يعد انتهاكًا صريحًا للسيادة الدولية، موضحًا أن: “في مصر بيخرج المسئول من هنا علشان يتفرغ لفضح وكشف كل تفاصيل عمله في الفضائيات والتليفزيونات والصحافة..دا يقولك كنت بعد قانون للسيطرة علي الاسعار والتاني يحكي عن قرارات الجمارك اللي ها تطلع بعد شهر .. ولا فيه حد بيحاسب حد”.

واضاف الليثي، خلال برنامجه “واحد من الناس” الذي يُبث عبر فضائية “الحياة” مساء اليوم الجمعة،” المصيبة التانية انك تلاقي الوزير من دول خرج من منصبه النهارده وبكره راح اشتغل في شركة خاصة بتعمل في نفس مجال شغله وكان اسرار الوزارة اللي هو عارفها دي بقت ملك الشركة اللي راح اشتغل فيها”، مُتابعًا: ” يعني لما تلاقي مسئول كبير في البنك المركزي عنده كل تفاصيل السياسة النقدية لمصر ويخرج من منصبه فيروح يشتغل في بنك خاص ولا شركة صرافة .. دا اسمه ايه”. ..

استنكر مقدم برنامج “واحد من الناس”، عدم تقفيل الجهات السيادية القوانين التي تلزم المسئولين في المناصب الحساسة في الدولة من عدم العمل في أماكن أخرى عقب نهاية عملهم، غلاّ بمرور ثلاث سنوات ، مؤكدًا أن الاغلبية العظمي من الجهات الحكومية لا لم تعد تهتم أو تحاسب أي مسئول خرج على المعاش أو حتى انهي عمله ففي الدولة.

اقرأ أيضًا:

كذبات أبريل الإعلامية.. نسخة 2016

أغرب طلب من المضيفة المصرية لخاطف الطائرة

تفاصيل الرحلة 181 (برج العرب – قبرص)

مصير هشام جنينة

أحد ركاب الطائرة المصرية يحكي عن لحظات الرعب

قائمة الفائزين بجوائز السينما العربية

أول صورة لمختطف الطائرة المصرية بالحزام الناسف

.

تابعونا علي الفيس بوك من هنا

تابعونا علي تويتر من هنا