سبب طرد أكرم حسني من عزاء صديق والده

روى الفنان أكرم حسني، تفاصيل موقف محرج تعرَّض له عقب تخرجه من الجامعة، عندما سافر والده فاضطر للذهاب لتأدية واجب العزاء في جار قديم لهم يُدعى “عم رجب”.

 أوضح “حسني” خلال مشاركته في برنامج SNL بالعربي، أمس السبت، على قناة “ON E”، أن والده أخبره بعنوان العمارة الموجود بها العزاء، وكان من المفترض أنه في الدور الرابع، مضيفًا: “لبست البدلة وروحت وأنا في مود العزا، ولما دخلت العمارة سمعت قرآن مالي المكان؛ فطلعت الدور الرابع زي ما والدي كان واصفلي، لكن فوجئت إن ميكي ماوس خارج وبعده باربي وسبايدر مان والقراصنة”.

تابع: “اتصلت ببابا قلت له هو عم رجب اللىي مات ولا عم دهب؟ فشتمني وقفل.. وبعدها عرفت إن دي حفلة تنكرية للأطفال، لكن العزاء في الدور الثالث، وحظي أني قعدت قدام السلم فكان صوت القرآن شغال وأنا بترج من الضحك فى مكانى فى إن شايف القراصنة نازلين وبارنى وميكي ماوس وتوم وجيرى.. فواحد قالى عيب يا أستاذ اللى انت بتعمله ده واحنا فى موقف حرج واتفضل اطلع بره”.

يُذكر أن الموسم الثالث من برنامج “snl بالعربي”، يُذاع كل يوم سبت، على قناة “On E“، وهو النسخة العربية من البرنامج العالمي الشهير (Saturday Night Live). من إخراج عمرو سلامة، وتأليف جورج عزمي ومحمود الفار، ويتكون طاقم العمل من شادي ألفونس وخالد منصور ومحمود الليثي ونور قدري ونانسي صالح وأحمد سلطان وعلوي الحسيني.

https://www.youtube.com/watch?v=-mY0i7ScDLE