عمر كمال ينفعل على الإبراشي: ما تروح تكلم باقي المطربين

رد المطرب عمر كمال على الجدل الذي أثير مؤخرا حول خلافه مع حمو بيكا، بعد اتهام الأخير له بالغدر والخيانة بسبب رفضه التعاون معه في أغنية جديدة، رغم أنه سبب شهرته، على حد تعبيره.

قال عمر خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامي وائل الإبراشي ببرنامج “التاسعة” على القناة الأولى، أن ما قاله حمو بيكا غير صحيح ولم يستشره في الموافقة على الأغنية، وأن هناك أصول للاتفاق، وهو ما لم يلتزم به بيكا، مضيفا: “دي مش خناقة فلوس.. إحنا بنتخانق على اتفاقات وأصول.. وأول ما يحصل خلاف حمو يفتح لايف ويحكي لمصر كلها”.

نرشح لك:في أحدث ظهور.. دينا الشربيني تبدأ تحضيرات “قصر النيل”

وردا على ما قاله حمو بيكا بأنه سبب شهرته، قال عمر إنه بدأ منذ سنوات طويلة وتعاون مع الفنان هاني شاكر ومع عدد من النجوم، لكنه دخل عالم المهرجانات عن طريق بيكا، مضيفا: “أنا شغال بقالي 14 سنة.. لكن غنيت معاه في 2019، هو كان سبب إني اتعرفت في حتة المهرجانات بس لكن معملنيش الغنا”.

في نفس السياق، انفعل عمر كمال على الإبراشي، بسبب حديثه المتكرر حول أرباح الأغاني، وأن المهرجانات سبوبة للربح وليست فنا، قائلا: “يا أستاذ وائل أنا بكسب قد الدنيا بحالها مش بدفع للبلد ضرايبها وللنقابة؟! خلاص”، ليرد الإبراشي: “الفكرة فلوس هي سبوبة.. أغاني المهرجانات بالشكل والصراع واضح إنها سبوبة جامدة أوي.. في ناس بتقعد بالـ 20 سنة.. إنما لما تبقى أنت لسه بادئ ومسيطر على السوق كده ده يبقى ايه”.

انفعل كمال على الإبراشي مؤكدا أن الأمر ليس حظا، بل نتيجة تعب ومجهود أكثر من 14 عاما، قائلا: “أنت ماسكنا احنا ما تروح تكلم اللي بيعمل إعلانات وغيره ما الناس كلها بتكسب مطلوب منكسبش!!.. يعني إيه سبوبة ما الناس كلها بتغني.. قول لربنا ليه بترزقهم ما إحنا طفحانين وتعبنا.. عدينا 30 سنة وشغالين وبنسعى، في فناين بقالهم 30 سنة شغالين وحد قالهم حاجة!”.