شاهد.. إعلان البنك الزراعي المصري في رمضان 2022

شدوى ممدوح إعلان البنك الزراعي المصري في رمضان 2022

طرح البنك الزراعي المصري إعلانه، وظهر فيه عدد من اللقطات أبرزها فلاح مصري يمسك في يديه عدة بذور، وعدد كبير من الأراضي الزراعية الخضراء، بالإضافة إلى مشاهد يبين فيها طريقة زراعة الأرض .

ويعلق عليها أحد الأشخاص في الخلفية، وذلك باللهجة الريفية، قائلا: “بذرة.. بداية كل حاجه حولينا بتبدأ من بذرة فكرة أنت بس اللي شايفها، تبص للأرض البور اللي قدامك تفهم لغتها وتعرف بتقولك ايه، وتشوف.. تدور على مين اللي هيحط ايده معاك في نفس الأرض، يبقى شايف اللي أنت شايفه من رية البذرة للفطام، وبيفكر معاك إزاي تشوف من البذرة اللي زرعتها عقلة، ومن عقلة فدادين تبن من بياضه لسماره، يبقي معاك في الحامي والبارد، وفي ضهرك في الجمع والكسر والضم، ممكن ناس كتير متكونش فاهمة اللي بقوله، بس الفاهمين عارفين إن عشان الأرض اللي تحتنا تطرح محتاجه حد فاهم لغتها زيه زيهم، بينا وبينهم وبين الأرض لغة إحنا بس اللي فاهمينها، ما هم ضهرنا وسندنا”.

نرشح لك: بمشاركة 7 مشاهير.. إعلان شركة “شارب” لـ رمضان 2022

الجدير بالذكر أن البنك الزراعي المصري أحد أهم البنوك المتخصصة في المصرفية الزراعية في مصر، كما أنه يعد من أهم المؤسسات التنموية للنشاط الزراعي في مصر فهو من أكبر البنوك الزراعية بالوطن العربي والشرق الأوسط