تعليق تامر حسني على استخدام صوته بتقنية الذكاء الاصطناعي

 

مريم عبد الحافظ

علق الفنان تامر حسني، على استخدام صوته بتقنية الذكاء الاصطناعي، لغناء أغاني ليست من أغانيه، وقال أن الذكاء الاصطناعي قرب جمهور الفنانين من بعضهم البعض، وانتقد الملحنين الذين يصدرون ألحانًا جديدة بأصوات المطربين باستخدام هذه التقنية.

نشر “حسني” عبر خاصية القصص القصيرة على حسابه الرسمي عبر موقع “إنستجرام”، مقطع فيديو تم استخدام فيه صوته عن طريق الذكاء الاصطناعي لغناء أغنية “مش قادر” للفنان سامو زين، وكتب: “الجانب الجميل في الذكاء الاصطناعي أنه عمل اللي الفنانين مش بيعملوه مع بعض، وقرب جماهير فنانين لبعض لما بيسمعوا أغاني مطربينهم بأصوات مطربين تانيين، ربنا يقربنا من بعض كده زي الذكاء الاصطناعي ما عمل كده من نفسه”.

نرشح لك: لجان مأجورة.. تامر حسني يرد على انتقادات فيلم “تاج”

تابع: “بس أتمنى من بعض الملحنين محدش يستخدم صوت فنان في لحن مانزلش وينزله هو، عشان ممكن الفنان لو سمعه قبل ما ينزل يحبه ويغنيه، ولما الملحن ينزله بصوت الفنان ومن وراه بيبقى أولًا مش حركة احترافية، والفنان أكيد هياخد موقف كبير من الملحن اللي عمل كده ومش هيتعامل معاه تاني لعدم أمانته”.

أضاف: “وغير كده بيبقى لحن اتحرق ولا يمكن يتغنى بما إن المطرب نفسه مانزلوش عنده، فالناس بتعرف أنه مش صوته ومش هو اللي عامله، فابيفقد مصداقيته”.

تامر حسني

يُذكر أن الفنان سامو زين، نشر مقطع فيديو مصنوع باستخدام الذكاء الاصطناعي لأغنيته “مش قادر”، مُستخدمين فيها صوت الفنان تامر حسني، وعلق عليها: “انتشار أغمية مش قادر لصوت أحبه جدًا على السوشيال ميديا، وتم إرسال هذا المقطع لي بصوت الهرم الرابع تامر حسني، ياتيمو أنا حبيت الأغنية أكثر وأكثر.. من أكثر الفنانين الأسطوريين لمعنى الإحساس حتى لو هذه الأغنية من طريق الذكاء الاصطناعي، أشكر من فعلها، كل الحب، فحبي واحترامي لهذا الفنان الفريد الأسطورة لا ينتهي أبدًا”.