نصحت الطلاب بالرسوب.. الثانوية العامة تعيد سمية الخشاب للترند من جديد!

كعادتها تثير الفنانة سمية الخشاب الجدل عبر مواقع التواصل الاجتماعي بسبب تعليقاتها وتفاعلها مع متابعيها على موقع التدوينات القصيرة "X"، فهي تشاركهم مشكلاتهم اليومية وتساعدهم في إيجاد حلول لها، وبعض تعليقتها تكون مثيرة للجدل ومفاجأة بالنسبة لهم.

الجدل الذي أثارته الفنانة سمية الخشاب هذه المرة كان بسبب تعليقاتها ونصائحها لطلاب الثانوية العامة، ونقاشها مع المتابعين حول أهمية الشهادة الجامعية، والالتحاق بكليات القمة، ما جعلها تتصدر الترند من جديد.

سمية الخشاب تنصح طلاب الثانوية بالرسوب بسبب الأجواء الحارة

نشرت سمية الخشاب عدة تويتات على موقع التدوينات القصيرة "X" تنصح فيها طلاب الثانوية العامة بعدم الدراسة والرسوب في الامتحانات بسبب الأجواء الحارة، كتبت "الخشاب": "يا حبايبي الجو حر، ملخصات إيه.. اسقطوا وخلاص".

سمية الخشاب: كليات القمة "تفكير قديم"

أشارت "الخشاب" إلى أن كليات القمة "تفكير قديم"، وأن الشخص يجب أن يعمل فيما يحبه ويبدع فيه، أضافت: "حبايبي اللي في ثانوية عامة، مش كل حاجه طب وهندسة والله، في دكاترة كتير ومهندسين كتير ربنا مش موفقهم في الشغل وفي محاسبين ومحاميين بيكسبوا ملايين في السنة، أعمل اللي تحبه وأبدع فيه بلاش التفكير القديم بتاع كليات القمة ده".

لفتت "الخشاب" إلى أن بعض الطلاب يربطون مصيرهم بالثانوية العامة، وهذا الأمر خاطئ، موضحة: "أنا بشوف ناس بتتعذب ورابطة مصيرها بسنة واحدة من حياتها وده أكبر غلط.. ده بيعمل تروما!".

سمية الخشاب: التعليم لا يحدد المصير

لم تكتف سمية الخشاب بذلك بل أكدت على عدم أهمية الشهادة الجامعية، إذا لم يكن لدى الشخص القدرة على كسب الأموال، موضحة: "التعليم مبيحددش لا مصير ولا نيلة، بتعرف تجيب فلوس هتعرف تتجوز وتسافر.. مبتعرفش يبقى الشهادة هتقرطسها وتحط فيها طعمية".


سمية الخشاب: المجموع في الثانوية مش نهاية العالم

لتعود "الخشاب" وتؤكد على أهمية التعليم كشيء أساسي لنهضة الإنسان لكنه لا يحدد مصيره، لافتة: "هو أساسي عشان تنهض كإنسان، بس مبيحددش مصيرك، يعني لو ماجبتش المجموع اللي أنت عايزه مش نهاية العالم ومش معناه أنك فاشل، ياما ناس نجحت ومكملتش تعليمها أصلا".


وردا "الخشاب" على أحد المتابعين الذي قال لها إنه بدون التعليم لن يكون هناك طبيب تجميل يجري لها عمليات حيث قال: "بس من غير تعليم مش هيبقى فيه دكتور تجميل تروحي له وياخد منك آلاف في الجلسة الواحدة"، لترد عليه قائلة: "مش كل الناس عايزه تبقى دكتور تجميل ده غير أن المهنة نفسها منتشرة مبقاش في أكتر من عيادات التجميل".


سمية الخشاب: الصنايعية في أوروبا بياخدوا أجور أعلى من الدكاترة

كما أوضحت "الخشاب" أن العمال في أوروبا يتقاضون رواتب أعلى من الأطباء، وهذا يعني أن الشهادة الجامعية لا تحدد مصير الشخص تابعت: "في أوروبا الصنايعية اللي هما السمكري والسباك والميكانيكي على سبيل المثال بياخدوا أجور أعلى من الموظفين والدكاترة والمجتمع بيعملهم ألف حساب وده معناه أن الشهادة مبتححدش المصير هي بس عبارة عن وسيلة".


وفي النهاية نصحت سمية الخشاب الطلاب بعدم الانصياع لفكر الأهالي بالالتحاق بكليات القمة والعمل فيما يحبونه، أضافت: "الخلاصة ادخلوا أي كلية تحبوها متمشوش ورا فكر الأهالي القديم بتاع كليات القمة ده، ركزوا في اللي بتحبوه هتبدعوا فيه وهتحققوا كل اللي بتحبوه، الحياة مش هندسة وطب وصيدلة".