ليه أشهر الشيفات رجالة؟ الشيف شربيني يجيب

أجاب الشيف شربيني، عن السؤال المتكرر حول "ليه أكتر الشيفات رجالة؟"، مشيرا إلى أن السيدات يقدمن طعام رائع للغاية عكس الرجال الذين يعملون من أجل كسب المال.

قال "الشربيني" خلال حواره مع الإعلامية هبة الأباصيري مساء أمس الخميس المذاع عبر شاشة "cbc"، إنه لا يوجد طعام أفضل مما تقدمه السيدات، مشيرا: "مفيش أحلى من أكل الست، وبيكون نفسها حلو في الأكل، لأنها بتعمله بحب عشان ترضي أسرتها، لكن الراجل بيشتغل عشان يقبض آخر الشهر".

أضاف أنه لا يعلق على الطعام الذي تقدمه زوجته قط، موضحا: "لو أنا في البيت ولقيت الأكل وحش، مقدرش أقول، لأنها هتقولي ما تقوم تطبخ أنت.. فبسكت، هي ست البيت".

وفي السياق نفسه، قالت الشيف غادة التلي أن فرص العمل المتاحة للرجال أكثر من السيدات، اللاتي يمكثن نصفهم في منازلهم دون عمل، موضحة: "الرجالة كلها بتشتغل لكن أغلب الستات نصهم بيشتغل والنص التاني بيقعد في البيت، ومنهم ناس كتير لازم يشتغلوا (شيفات)".

أوضحت أن أي "شيف" من الرجال إذا سئل عن أفضل طعام تناوله طيلة حياته، سيقول بكل تأكيد أنه طعام والدته، مشيرة: "فرص العمل المتاحة للرجالة أكتر من الستات، لكن لو سألت أي الشيف عن أحلى أكل هيقولك بتاع أمي".