محمد التاجي: الممثلين بقوا بيبوظوا شغل بعض

انتقد الفنان محمد التاجي، سلوك الجيل الحالي من الفنانين، ومحاربة البعض منهم للوجوه الجديدة، بما يختلف كثيرًا عن الأجيال السابقة من الفنانين، والذي نشأ وسطهم.

قال "التاجي" في حواره لبرنامج "عيش صباحك" على "نجوم إف إم"، مع فانا إمام ويوسف التهامي: "في كل عصر فيه الطالح والصالح لكن كان في حتة احترام للفنانين ما بين بعض، وكانت بتاخد بأيد الوجوه الجديدة وده اتعلمناه من الأجيال اللي قبلنا".

تابع: "لما اشتغلنا مع محمود ياسين ومحمود عبدالعزيز ونبيلة عبيد ونور الشريف كانوا بياخدوا بايدينا ومن قبلهم كمان وسعاد حسني وفاتن حمامة وغيرهم".

وتذكر "التاجي" موقفًا للفنان الراحل نور الشريف تحديدًا، حيث قال: "نور الشريف له باع كبير معايا وكان من أول الناس اللي أخدوا بأيدي سنة 1981 من مسلسل أديب وشافني فيه فضل مركز معايا لحد ما قرر يجيبني سنة 1983 في فيلمه "آخر الرجال المحترمين" اللي أنتجه".

أضاف: "كان بيفهمك ويعلمك جوة التصوير الدنيا ماشية إزاي لان مهما كنت دارس أكاديميا مش هتبقى فاهم في البلاتوه الدنيا ازاي فيه".

وعن الفارق بين دعم الفنانين قديمًا وحاليًا قال: "دلوقتي الأجيال دي بقت مش موجودة.. اللي بيفرق حتة الثقة في النفس على أيامنا كان في ثقة في النفس فبتساعد الأجيال الجديدة".

أردف: "في ممثلين دلوقتي بيقعدوا على المونتاج عشان يبوظوا لزمايلهم شغلهم، ودي غلطة المخرج لانه بيبقى ضعيف الشخصية، وفي ممثل قال لمخرج اقعد 15 يوم في بيتكم وهو اللي قعد يمنتج".

وعن احترام المنتج داخل التصوير قال: "احنا اتربينا أن المخرج هو رب العمل جوة البلاتوه المركب ليها ريس واحد، فاتن حمامة كانت من اصعب الفنانات اللي بتتعامل مع المخرجين في النقاشات وكده لكن هي جوة التصوير عارفة يعني ايه مخرج مبتتكلمش".

تابع: "سعاد حسني كمان شوفت ده بعيني في فيلم "شفيقة ومتولي" كانوا بيوقفوها في الباك جراوند عشان مشهد طويل لحد من زمايلها مش ليها، وكانت واقفة وبيظبطوا عليها الاضاءة وهي عادي متقبلة".