داليا مصطفى تعلق على التنمر عليها بعد إعلان إصابتها بالسكر

تحدثت الفنانة داليا مصطفى عن إصابتها بمرض السكر، وتعرضها للتمنر بعد إعلانها الإصابة به، كما وجهت عدة نصائح للمصابات بسرطان الثدي.

قالت "مصطفى" خلال لقائها مع ET بالعربي: "الداعم الوحيد لمريضة سرطان الثدي هو نفسها، ولازم نبقى واثقين في ده ومنقولش صاحبي بيحبوني وهيقفوا جنبي أو جوزي أو أمي، محدش هيقف جنبك غيرك أنتي اللي لازم تحافظي على نفسك".

نرشح لك: نادين نسيب نجيم تعلق على أسباب انفصالها عن خطيبها

كما وجهت عدة نصائح للمصابات بسرطان الثدي قائلة: "تمارين 5 دقايق أول ما تصحي من النوم، واسمعي أغاني كلها مفرحة مفيش أغاني مؤلمة، وتقرأي كتاب عن التنمية البشرية وكيفية تعامل البني آدم عن الحياة، والتأمل 3 دقايق وتفضي كل دماغك من المشاكل والأفكار".

وحذرت "مصطفى" من أشياء تؤثر على مريض السكر، وهي الخذلان والتوقع مشيرة إلى أنها لم تعدأتوقع أي شيء من أي شخص، وكذلك السيطرة والتركيز أن كل شيء يخرج بشكل ممتاز.

في نفس السياق علقت على التنمر عليها بعد إعلان إصابتها بالسكر، مشيرة: "كلام جارح ومؤلم وعلى الجانب الآخر اتبسطت لأني لقيت أمهات كتير قالوا لي بنتي رضيت تلبس جهاز السكر لأنها كانت بتبقى مكسوفة.. أنا مش مكسوفة إني عندي سكر لأني كنت بشوف نظرات من بعض الناس فيها آلم واشمئزاز".

كما طالبت بتدريس مادة عن تفهم مشاعر المرضى موضحة: "زي ما بندرس عربي وفيزياء وكيمياء وكل الكلام ده في المدارس لازم يبقى في حصة واحدة للأطفال يفهموا مشاعر الآخرين والدعم وعدم التنمر والصحة النفسية بتفرق جدا".

اختتمت: "كل يوم بشكر ربنا واعد النعم اللي عندي مريت بتجارب مؤلمة فبدأت أحاول أفهم ولازم يبقى عندنا وعي بالتجربة السكر إلى حد ما معدلاته بقت الطف بكتير".